Forum Sojusz Fallen
Fallen
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Lekcje - Październik

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Sojusz Fallen Strona Główna -> Ściągi, Zadania itp. / SOiSK
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ricko
Brain
<FONT COLOR=DAA520>Brain</FONT>



Dołączył: 07 Sie 2006
Posty: 3255
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ..::Zabrze::..

PostWysłany: Pią 22:28, 08 Paź 2010    Temat postu: Lekcje - Październik

MODEL ENKAPSULACJI (OSI)



MODEL TCP/IP



NAJWAŻNIEJSZE PROTOKOŁY:

1.TCP/IP - najpopularniejszy protokół komunikacyjny w sieciach LAN, informacje są w nim wysyłane w blokach informacji zwanych pakietami, przy wykorzystaniu protokołu IP nie jest tworzona wirtualna sesja. IP jest protokołem zawodnym - dane mogą dotrzeć niepofragmentowane, zdublowane lub też w złej kolejności. Niezawodność zapewnia protokół transportowy TCP

2.IPX/SPX - stworzony dla środowiska Novell Netware, IPX jest protokołem niewyposażonym w opcje kontroli transmisji i nie gwarantuje dotarcia pakietów do miejsca przeznaczenia. W tym protokole niezawodność transmisji zapewnia protokół warstwy czwartej (transportowej) - SPX. Adresacja protokołu IPX/SPX składa się z dwóch części: liczby 32-bitowej oraz z drugiej liczby 48-bitowej oznaczającej adres MAC. Obecnie wycofywany, zastępowany przez TCP/IP

3.NetBEUI - protokół komunikacyjny używany w sieciach LAN dla systemów firmy Microsoft, nie jest trasowany, więc jego działanie ogranicza się jedynie do warstwy drugiej modelu ISO/OSI, ogranicza to możliwości architektury obliczeniowej i aplikacje technologiczne, zaletami NetBEUI są:
-samodostajanie się protokołu i dobre działanie w małych segmentach LAN
-niewielkie potrzeby pamięciowe
-ochrona przed błędami i możliwość powrotu do normalnego stanu w razie ich wystąpienia
Wadą jest brak możliwości trasowania i niezbyt dobre działanie w dużych sieciach WAN

4.AppleTalk - zestaw protokołów telekomunikacyjnych stworzony przez firmę Apple, umożliwia tworzenie sieci komputerowych i działanie podstawowych usług sieciowych na komputerach Macintosh, obecnie zastępowany przez TCP/IP

FRAME RELAY
(FR) to sieć z komutacją pakietów, używana do łączenia odległych sieci lokalnych (LAN), przesyłania danych, obrazu i głosu oraz dostępu do Internetu. W tej technice informacja jest dzielona na ramki o zmiennej długości, które przenoszą dane między sieciami LAN, co pozwala na przekazywanie informacji między urządzeniami końcowymi sieci rozległych (WAN).

PROTOKOŁY I TECHNOLOGIE STOSOWANE W POSZCZEGÓLNYCH WARSTWACH TCP/IP

Aplikacji: Telnet, FTP, SMTP, HTTP, POP, DNS, DHCP, NFS, SNMP, NIS, LPD
Transportowa: TCP, UDP, NetBEUI
Internetu: IP, ICMP, IGMP, ARP, RARP, RIP, OSPF, EGP
Dostępu do sieci: ATM, Frame Relay, Ethernet

_____________________________________________________________

RAMKA ETHERNET

Istnieją 3 typy ramki Ethernet:

-WERSJA 1 - już nie używana

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

-WERSJA 2 - Ethernet II, zwana też ramką DIX, w tej chwili najczęsciej
stosowana



Opis elementów ramki typu Ethernet II:
*Preambuła-składa się z 8 bajtów, tworzą je naprzemian ułożone zera i jedynki (101010101010101010101010101010101010101010101010101010101010101010), czytane szestnastkowo oznacza to ciąg liter: AAAAAAAAAAAAAAAA
*Adres docelowy MAC - adres odbiorcy składający się z 6 bajtów
*Adres nadawcy MAC - adres nadawcy składający się z 6 bajtów
*Typ - składający się z 2 bajtów, jeśli jego wartość jest większa lub równa 1536 to oznacza typ protokołu, a jeśli mniejsza to oznacza długość danych w ramce
*Dane - 46-1500 bajtów, jeśli dane są mniejsze niż 46 bajtów to uzupełniane są zerami
*Suma Kontrolna CRC - FCS (Frame Check Sequence) - sprawdza poprawność obliczania sumy kontrolnej, porównuje z sumą kontrolną zapisaną w ramce, zajmuje 4 bajty
CRC - Cyclic Redundancy Check – cykliczny kod nadmiarowy

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

-IEEE 802.x LLC



Składa się z:
*Preambuły
*Znacznika Początku Ramki (SFD) - 10101011 (zapis szestnatkowy - AB)
*Adresu Odbiorcy MAC - bajty o numerach 0-5
*Adresu Nadawcy MAC - bajty o numerach 6-11
*Długości - bajty o numerach 12-13, oznaczają długość danych w ramce
*DSAP (Destination Service Access Point) - punkt dostępu do usługi docelowej, zajmuje bajt nr 15
*SSAP (Source Service Access Point) - punkt dostępu do usługi źródłowej, znajduje się w bajcie nr 16
*Bajt Kontrolny - bajt o numerze 17, opisuje typ ramki LLC
*Dane - bajty o numerach od 43 do 1497, zawierają dane do przesłania
*Suma Kontrolna (FCS) CRC
_____________________________________________________________

KLASY IP

Adres klasy A posiada bit zerowy ustawiony na zero, 7-bitowy numer sieci i 24-bitowy adres komputera. 128 sieci klasy A pozwala utworzyć do 16.777.214 adresów komputerowych w każdej z nich.

Adres klasy B posiada dwa najstarsze bity ustawione w sekwencję 1-0, 14-bitowy adres sieci i 16-bitowy adres komputera w tej sieci. 16.384 sieci klasy B mogą być zdefiniowane z 65.534 komputerami w każdej z nich.

Adres klasy C posiada trzy najważniejsze bity ustawione w kombinację 1-1-0, 21-bitowy adres sieci i 8-bitowy adres komputera w tej sieci. Pozwala to zdefiniować 2.097.152 sieci klasy C z 254 komputerami w każdej z nich.

Adresy klasy A odnoszą się najczęściej do dużych sieci zawierających wiele komputerów, adresy klasy B odpowiadają sieciom średniej wielkości, zaś adresy klasy C małym sieciom. Adresy klasy D to tzw. adresy grupowe wykorzystywane
w sytuacji, gdy ma miejsca jednoczesna transmisja do większej liczby urządzeń. Klasa E jest eksperymentalna i w zasadzie niewykorzystywana.






_____________________________________________________________

PING
Nazwa programu używanego w sieciach komputerowych TCP/IP (takich jak Internet) służącego do diagnozowania połączeń sieciowych. Pozwala na sprawdzenie czy istnieje połączenie pomiędzy hostami testującym i testowanym. Umożliwia on także określenie jakości połączenia między nimi poprzez mierzenie liczby zgubionych pakietów oraz czasu potrzebnego na ich transmisję, czyli pomiaru latencji pakietów zwanej lagami.


TTL
Time To Live określa "czas życia" pakietu danych lub innych danych (np. rekordu DNS), stosowany w sieciach komputerowych.
Wbrew nazwie TTL nie zawsze określa czas. W przypadku czasu życia pakietów danych w sieci komputerowej jest to zwykle liczba przeskoków, które może wykonać pakiet na swojej trasie.
Każdy kolejny router IP na trasie zmniejsza wartość TTL przekazywanego pakietu o jeden. Jeśli router otrzyma pakiet z TTL równym 0, odrzuci go i usunie z sieci, a nadawca otrzyma komunikat ICMP o błędzie. Czas życia pakietu pomaga unikać przeciążenia w przypadku źle skonfigurowanych tras routingu na routerach (pętla w sieci).
_____________________________________________________________

TRACEROUTE
Program służący do badania trasy pakietów w sieci IP. Program traceroute jest szeroko dostępny we wszystkich uniksowych systemach operacyjnych. Istnieje również program tracert o podobnej funkcjonalności, zawarty w systemach z rodziny Microsoft Windows, jest także dostępny program mtr, który łączy funkcjonalność traceroute z narzędziem ping.


_____________________________________________________________

NETSTAT
Jeden z najbardziej wszechstronnych i rozbudowanych programów narzędziowych odnoszących się do połączeń sieciowych.
Polecenie netstat dostępne jest z linii poleceń w systemie Unix i zbliżonych oraz w systemach opartych na Windows. Służy do wyświetlania aktywnych połączeń sieciowych TCP a także: portów, na których komputer nasłuchuje, tabeli trasowania protokołu IP, statystyki sieci Ethernet, statystyki protokołu IPv4 (dla protokołów IP, ICMP, TCP i UDP), statystyki protokołu IPv6 (dla protokołów IPv6, ICMPv6, TCP przez IPv6 i UDP przez IPv6) oraz połączeń NAT i komunikatów netlinkowych. Polecenie netstat użyte bez parametrów powoduje wyświetlenie aktywnych połączeń protokołu TCP.


_____________________________________________________________

DNS
(ang. Domain Name System, system nazw domenowych) to system serwerów, protokół komunikacyjny oraz usługa zapewniające zamianę adresów znanych użytkownikom Internetu na adresy zrozumiałe dla urządzeń tworzących sieć komputerową. Dzięki wykorzystaniu DNS nazwa mnemoniczna, np. pl.wikipedia.org, może zostać zamieniona na odpowiadający jej adres IP, czyli 91.198.174.232 Usługa DNS warstwy aplikacji modelu TCP/IP, jest związana z portem 53 TCP/UDP.

NETSH
Narzędzie wiersza poleceń i skryptów dla składników sieciowych komputerów lokalnych i zdalnych. Narzędzie NETSH może również zapisać skrypt konfiguracyjny w pliku tekstowym dla celów archiwizacji lub w celu skonfigurowania innych serwerów
_____________________________________________________________


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ricko dnia Pon 18:59, 07 Lut 2011, w całości zmieniany 14 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Sojusz Fallen Strona Główna -> Ściągi, Zadania itp. / SOiSK Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin