Forum Sojusz Fallen
Fallen
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Transmisja Szeregowa, RS-232, USB, SCSI etc.

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Sojusz Fallen Strona Główna -> Ściągi, Zadania itp. / UTK
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ricko
Brain
<FONT COLOR=DAA520>Brain</FONT>



Dołączył: 07 Sie 2006
Posty: 3255
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ..::Zabrze::..

PostWysłany: Śro 20:25, 02 Lut 2011    Temat postu: Transmisja Szeregowa, RS-232, USB, SCSI etc.

TRANSMISJA SYNCHRONICZNA I ASYNCHRONICZNA

*Brak przebiegu zegarowego w obu typach transmisji
*W transmisji synchronicznej zegary są zsynchronizowane przez cały czas transmisji, a w asynchronicznej tylko na czas trwania jednej ramki
*Transmisja synchroniczna używana jest w przypadku przesyłania większej ilości informacji przy większej szybkości transmisji

Parametry transmisji:
*Częstotliwość zegara nadawczego i odbiorczego musi być jednakowa
*Format transmitowanej ramki (rodzaj bitów startu i stopu, format przekazywanego znaku, czyli liczba bitów danych, obecność bitu kontroli parzystości itp. ). W transmisji szeregowej ramkę nazywamy SDU - Serial Data Unit

Transmisja asynchroniczna
Dane są poprzedzone bitem startu (stan logiczny: 0), który jest sygnałem rozpoczęcia transmisji; po nim są przesyłane bity danych, od najmłodszego do najstarszego (możliwa ilość od 5 do 8 ); potem bit parzystości (jeśli jest używany); i po nim następuje odstęp przed następnym znakiem (stan logiczny: 1) - wymagana część tego odstępu nazywa się bitem stopu, może on być dłuższy - nie ma ograniczenia, natomiast stan logiczny 0 w czasie bitu stopu jest rozpoznawany jako błąd ramki (ang. framing error). Każdy znak jest przesyłany i interpretowany niezależnie od innych. Układ odbierający po wykryciu stanu logicznego 0 odmierza czas równy 1/2 czasu przesyłania bitu, i sprawdza, czy nadal jest stan 0 (jeśli nie, jest to traktowane jako błąd), następnie odmierza odcinki czasu równe czasowi 1 bitu i odczytuje stan linii, aby dostać wartości tych bitów. Do tego trybu transmisji wystarcza sam sygnał danych. Podawanie stanu 0 przez dłuższy czas jest sygnałem przerwy (ang. break).

Transmisja synchroniczna
Dane są przesyłane bez dodatkowych bitów, ale są poprzedzone informacją wstępną, pozwalającą wykryć ich początek - zwykle co najmniej trzema bajtami SYN (kod 16h, tak dobrany, by łatwo dało się wykryć jego przesunięcie - tu nie ma sygnału granicy bajtów, jak bity startu/stopu), po których następuje bajt rozpoczynający ramkę (np. SOH - start of header = początek nagłówka), i zakończone sekwencją oznaczającą koniec ramki (np. znakiem ETX - end of text = koniec tekstu; jeśli taki znak ma wystąpić w przesyłanych danych, to jest poprzedzony znakiem wyłączającym jego interpretację jako końca danych); do sprawdzenia poprawności transmisji ramka zwykle zawiera sumę kontrolną, np. CRC. Cała ramka jest traktowana jako całość - jeśli jest w niej błąd, jest odrzucana w całości. Ramka może zawierać - oprócz danych - dodatkowe informacje sterujące, np. dokąd są adresowane (ekran, drukarka,...); koniec tych dodatkowych informacji i początek danych oznacza znak STX (start of text = początek tekstu). Do tego trybu transmisji musi być przesyłany - oprócz danych - sygnał zegarowy, pokazujący kiedy kończy się jeden bit, a zaczyna następny. Sygnał ten jest podawany przez modem, niezależnie od kierunku transmisji danych.

Rodzaje połączeń:
-Simpleks - połączenie jednostronne
-Półdupleks - połączenie w dwie strony na przemian
-Pełny dupleks - połączenie w dwie strony równocześnie

[link widoczny dla zalogowanych]

RS-232

*Interfejs szeregowy
*Transmisja synchroniczna i asynchroniczna
*Umożliwia podłączenie: modemów, myszy, drukarek, a także dwóch komputerów
*Obecnie wypierany przez USB
*Wtyczka DE-9



Rodzaje urządzeń wyróżniane w transmisji:
*DTE - końcowe urządzenia przy przesyłaniu informacji, ostateczny nadawca lub odbiorca np. komputer
*DCE - urządzenia przekazujące informacje do sieci (np. modem) telekomunikacyjnej odbierając je lub odwrotnie od urządzenia DTE

Modem zerowy - bezpośrednie połączenie dwóch urządzeń DTE

USB

Zalety:
*Jeden typ konektora od strony systemu, niezależnie od podłączanego sprzętu
*Oszczędzanie zasobów systemowych
*Możliwość dołączenia 127 urządzeń
*Obsługa urządzeń o różnych szybkościach transmisji (Low, Full lub Hi-Speed)
*Instalowanie urządzeń w locie
*Zasilanie - 500mA (1.1 i 2.0) oraz 900mA (3.0)
*Zastosowanie mechanizmów wykrywania i obsługi błędów

Szybkość transmisji:
1,5Mbit/s (0,1875 MB/s) - Low Speed
12Mbit/s (1,5MB/s) - Full Speed
480Mbit/s (60MB/s) - Hi-Speed
4,8Gbit/s (600MB/s) - Super Speed

Składniki magistrali USB:
*Główny kontroler USB
*Koncentratory USB
*Urządzenia USB

Składniki oprogramowania:
*Sterownik USB - kompletuje informacje o poszczególnych urządzeniach USB (zasoby sys. szybkość transmisji), organizuje transmisje danych dzieląc je na tzw. transakcje
*Sterownik urządzeń USB - komunikuje się bezpośrednio z urządzeniami USB oraz generuje żądanie transmisji (w postaci pakietów IRP)
*Sterownik głównego kontrolera USB - decyduje o kolejności umieszczania transakcji dotyczących określonych urządzeń w pakietach i nadzoruje realizację transmisji

Typy transmisji USB:
*Z przerwaniem
*Blokowa
*Izosynchroniczna

Realizacja transmisji:
1.Etap konfiguracji
2.Sterownik USB ustanawia połączenie między sterownikiem urządzenia, a sterownikiem USB
3.Tworzenie bufora w pamięci dla każdego urządzenia
4.Transmisja jest realizowana po zgłoszeniu żądania przez urządzenie USB (w 1-milisekundowych ramkach)
5.O rozdziale informacji decyduje sterownik głównego kontrolera USB

Kodowanie sygnału
Użycie tzw. kodowania NRZI - kodowanie za pomocą 0 zmianą stanu magistrali (z wysokiego na niski lub odwrotnie), podanie 1 nie powodowało takiej zmiany

CENTRONIX (LPT, IEEE 1284)

*Złącze równoległe
*Stworzony na potrzeby drukarek
*Początkowo zakładał transmisję jednokierunkową (komputer --> drukarka)
*Stosowane złącze - DB25



Tryby pracy:
*Compatibility Mode - standardowy tryb jednokierunkowy
*Nibble Mode - tryb zgodny z trybem przesyłającym powrotne dane przez rejestr statusowy portu Centronics
*Byte Mode - tryb zgodny z praca portu w komputerach typu PS2
*ECP Mode - zmodyfikowany port równoległy pozwalający na swobodną transmisję w obie strony
*EPP Mode - najbardziej zaawansowany tryb pracy, tworzy 8-bitową magistralę mogące przesyłać w obie strony zarówno dane jak i adresy, zaletą EPP jest możliwość podłączenia do portu wielu urządzeń

SCSI

*Złącze równoległe
*Uniwersalne - duża gama urządzeń
*Możliwość podłączenia do 32 urządzeń (jedno jest kontrolerem SCSI)
*Szerokość magistrali 8 bitów (są też wersje 16 i 32-bitowe)
*Urządzenia na magistrali są sobie równorzędne, każde może byc zarówno inicjatorem jak i celem
*Magistrala SCSI zakończona jest specjalnym terminatorem
*Urządzenie SCSI (np. zmieniarka płyt CD) może zawierać do 8 logicznych jednostek określanych jako LUN
*Układy SCSI Controller moga być umieszczone na osobnej karcie - są wtedy określane mianem Bridge Controllera
*Pozwala na podłączenie dysku twardego do więcej niż jednego komputera (Układ V)
*Transmisja: Asynchroniczna i Synchroniczna
*Prędkość transmisji do 320 MB/s
*Istnieją dwie wersje elektryczne SCSI: niesymetryczna i symetryczna (różnicowa)



Sygnał różnicowy
Poziomy logiczne określane są jako różnica pomiędzy przewodem + Sygnał, a przewodem - Sygnał. Dla sygnału niesymetrycznego jest to wartość sygnału w stosunku do stałego potencjału. Dodanie zakłócenia z zewnątrz w przypadku sygnału różnicowego nie powoduje błędu, ponieważ zakłócenie dodaje się do każdego z przewodów i różnica potencjałów pozostaje stała

FIREWIRE (IEEE 1394)

*Magistrala szeregowa
*Służy do przesyłania danych z m.in. kamer cyfrowych
*Szybkość transmisji: 98, 196 i 393 MB/s
*Złącza 6 i 4 stykowe



IRDA

*Wykorzystuje promieniowanie podczerwone (850-900nm)
*Prosta i tanie implementacja
*Mały pobór mocy
*Połączenia typu punkt-punkt
*Szybkość transferu 9,6-112,5 kB/s (1.0), 0,576-5MB/s (1.1) oraz 16MB/s (IrSimple)
*Niewielki zasięg - do kilku metrów

Zastosowania:
*Transmisja danych i mowy między komputerem i komórka
*Transfer plików między komputerami
*Drukowania
*Dostęp do zasobów sieci bezprzewodowej

BLUETOOTH

*Transmisja drogą radiową (pasmo ok 2,4GHz)
*Zakres do 10m (możliwy nawet do 100m w sprzyjających warunkach)
*Pasmo transmisyjne podzielone na 79 kanałów co 1MHz
*Możliwe jest tworzenie sieci bezprzewodowych typu Pikonet i Scatternet

Pikonet
*Liczba urządzeń - 8 (3 bitowy adres urządzeń)
*Jedno urządzenie (wybierane losowo) staje się urządzeniem Master i inicjuje transmisję, pozostałe to Slave
*Urządzenie może być zarówno Master jak i Slave

Scatternet
*Sieć rozproszona
*Połączenie np. dwóch sieci Pikonet - jedno z urządzeń Master staje się również urządzeniem Slave w drugiej sieci
*Jedno urządzenie może być Slave w dwóch sieciach


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ricko dnia Śro 21:45, 02 Lut 2011, w całości zmieniany 11 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Sojusz Fallen Strona Główna -> Ściągi, Zadania itp. / UTK Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin