Autor Wiadomość
aluniaaa
PostWysłany: Pon 11:23, 28 Kwi 2014    Temat postu: Re: Czytanie ze Zrozumieniem - Pozytywizm

Dziękuję Ci bardzo :)


[quote="Ricko"][b]Gdyby pozytywizmu nie było...[/b]
Odpowiedzi :)

1. Np. Pozytywistyczna koncepcja nauki głosiła konieczność oparcia teorii naukowych na empirycznych dowodach; Teorię naukową
można stworzyć, opierając się jedynie na faktach.
2. Np.
– Tylko na drodze poznania naukowego dochodzi się do prawdziwej
wiedzy.
– Człowiek rozumny to ktoś, kto swój światopogląd opiera na fundamencie nauki.
– Dzięki rozwojowi nauki świat stanie się lepszy.
– Światopogląd można oprzeć na gruncie nauki.
3. Np. Wiara w możliwość poznania wyłącznie na drodze empirycznej i przekonanie, że dzięki nauce świat stanie się lepszy.
4. Np. – Dzięki pozytywizmowi mamy świadomość tego, co jest
nauką, a co nią nie jest.
– Wiemy, jakie są reguły uprawiania nauki.
– Pozytywizm ukształtował nasze myślenie na temat dobroczynnego
wpływu nauki na rozwój cywilizacyjny oraz na temat racjonalnego
poglądu na świat.
5. Np. Gdyby pozytywizmu nie było, to nie nastąpiłoby sprecyzowanie zasad uprawiania nauki.
6. B. Przykładowe uzasadnienie: Jerzy Szacki pisze o zdobyczach
pozytywizmu, ale jednocześnie dostrzega złudzenia pozytywistycznej
ideologii.
7. Odpowiednie cytaty (do wyboru): wersy 21–24, 35–40, 41–44.
Przykładowe uzasadnienie: Wypowiedzi narratora w 1. osobie liczby
mnogiej sytuują go jako przedstawiciela zbiorowości ludzkiej, z którą
się utożsamia.
8. Np.
Akapit 1. Od faktu do teorii – koncepcja nauki
Akapit 2. Istota ideologii nauki
Akapit 3. Zakwestionowanie zasad myślenia pozytywistycznego
Akapit 4. Dokonania pozytywistycznej koncepcji nauki
Akapit 5. Osiągnięcia ideologii nauki
9. Np. Akapity 1 i 2 łączą się na zasadzie podobieństwa (teza),
akapit 3 jest antytezą w stosunku do akapitów 1 i 2. Akapity 4
i 5 stanowią syntezę. Tekst skomponowany jest bardzo przejrzyście
i symetrycznie.
10. Anafory: sednem (akapity 1 i 2) oraz nie trzeba (akapity 4
i 5). Powtórzenie tych samych sformułowań podkreśla równoległość
myśli i związek między akapitami, które obejmuje anafora. Zaznacza
też porządek kompozycyjny, wprowadza elementy retoryki.
11. Np. Metafizyka – dziedzina zajmująca się bytami duchowymi,
treściami niemożliwymi do zbadania drogą doświadczenia zmysłowego.
12. Empiryzm – doświadczenie zmysłowe.
13. Do tekstu odnoszą się punkty 1 i 5
14. B. Przykładowe uzasadnienie: Poza terminologią typową dla ję-
zyka nauki pojawiają się wyrażenia potoczne, np. dusz[/quote] :-D :-D :-D :-D
Ricko
PostWysłany: Śro 7:19, 15 Lut 2012    Temat postu: Czytanie ze Zrozumieniem - Pozytywizm

Gdyby pozytywizmu nie było...
Odpowiedzi Smile

1. Np. Pozytywistyczna koncepcja nauki głosiła konieczność oparcia teorii naukowych na empirycznych dowodach; Teorię naukową
można stworzyć, opierając się jedynie na faktach.
2. Np.
– Tylko na drodze poznania naukowego dochodzi się do prawdziwej
wiedzy.
– Człowiek rozumny to ktoś, kto swój światopogląd opiera na fundamencie nauki.
– Dzięki rozwojowi nauki świat stanie się lepszy.
– Światopogląd można oprzeć na gruncie nauki.
3. Np. Wiara w możliwość poznania wyłącznie na drodze empirycznej i przekonanie, że dzięki nauce świat stanie się lepszy.
4. Np. – Dzięki pozytywizmowi mamy świadomość tego, co jest
nauką, a co nią nie jest.
– Wiemy, jakie są reguły uprawiania nauki.
– Pozytywizm ukształtował nasze myślenie na temat dobroczynnego
wpływu nauki na rozwój cywilizacyjny oraz na temat racjonalnego
poglądu na świat.
5. Np. Gdyby pozytywizmu nie było, to nie nastąpiłoby sprecyzowanie zasad uprawiania nauki.
6. B. Przykładowe uzasadnienie: Jerzy Szacki pisze o zdobyczach
pozytywizmu, ale jednocześnie dostrzega złudzenia pozytywistycznej
ideologii.
7. Odpowiednie cytaty (do wyboru): wersy 21–24, 35–40, 41–44.
Przykładowe uzasadnienie: Wypowiedzi narratora w 1. osobie liczby
mnogiej sytuują go jako przedstawiciela zbiorowości ludzkiej, z którą
się utożsamia.
8. Np.
Akapit 1. Od faktu do teorii – koncepcja nauki
Akapit 2. Istota ideologii nauki
Akapit 3. Zakwestionowanie zasad myślenia pozytywistycznego
Akapit 4. Dokonania pozytywistycznej koncepcji nauki
Akapit 5. Osiągnięcia ideologii nauki
9. Np. Akapity 1 i 2 łączą się na zasadzie podobieństwa (teza),
akapit 3 jest antytezą w stosunku do akapitów 1 i 2. Akapity 4
i 5 stanowią syntezę. Tekst skomponowany jest bardzo przejrzyście
i symetrycznie.
10. Anafory: sednem (akapity 1 i 2) oraz nie trzeba (akapity 4
i 5). Powtórzenie tych samych sformułowań podkreśla równoległość
myśli i związek między akapitami, które obejmuje anafora. Zaznacza
też porządek kompozycyjny, wprowadza elementy retoryki.
11. Np. Metafizyka – dziedzina zajmująca się bytami duchowymi,
treściami niemożliwymi do zbadania drogą doświadczenia zmysłowego.
12. Empiryzm – doświadczenie zmysłowe.
13. Do tekstu odnoszą się punkty 1 i 5
14. B. Przykładowe uzasadnienie: Poza terminologią typową dla ję-
zyka nauki pojawiają się wyrażenia potoczne, np. dusz

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group