Autor Wiadomość
Ricko
PostWysłany: Wto 9:00, 09 Lis 2010    Temat postu: Karty Graficzne

KARTY GRAFICZNE

Karta graficzna
- odpowiedzialna za tworzenie i wizualizację danych wyjściowych
- typy danych wyjściowych
*tekst
*obraz statyczny 2D i 3D
*obraz dynamiczny 2D i 3D

BUDOWA KARTY GRAFICZNEJ
- GPU (Graphics Processing Unit) – koprocesor graficzny, procesor znajdujący się na karcie graficznej odciążający CPU
- VRAM (VideoRAM) – pamięd obrazu
- DAC (Digital to Analog Converter) – przetwornik cyfrowo analogowy służący do przetworzenia sygnału sterującego wyświetlaniem obrazu na monitorze analogowym
- interfejs: ISA, VLB, PCI, AGP, PCI-Express
- interfejs zewnętrzny: VGA, DVI, HDMI
- chłodzenie: pasywne lub aktywne

WYŚWIETLANIE OBRAZU
- Bufor Z – metoda pozwalająca na określenie położenia obiektów sceny na osi Z (odległośd od ekranu) – obiekty niewidoczne nie są uwzględniane w obliczeniach
- anti-aliasing – wygładzanie ukośnych krawędzi poprzez rozmywanie ich z tłem
- alpha-blending – zlewanie ze sobą dwóch lub więcej obrazów (przy użyciu tzw. kanału przezroczystości – kanał alfa)
- cieniowanie metodą Gourauda – metoda cieniowania przestrzennych brył polegająca na cieniowaniu wierzchołków wielokątów składających się na bryłę
- nakładanie tekstur – nakładanie obrazów bitowych na wielokąty tworzące bryły w przestrzeni
- korekcja perspektywy – nakładanie tekstury z zachowaniem odpowiedniej perspektywy, niezależnie od kąta, pod jakim patrzymy na bryłę
- MIP-mapping – nakładanie na obiekt tekstury bardzo zbliżonej do niego rozmiarami
- zamglenie i sortowanie odległości – efekt zacierania widoku obiektów wraz ze wzrostem ich odległości od obserwatora
- Pixel Shader – cieniowanie pikseli, jednostka programowalna odpowiadająca za wyliczanie koloru pikseli
- Vertex Shader – cieniowanie wierzchołkowe – transformacje pozycji wierzchołków obiektów na ekranie

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group